Sujarah Sekaten Ing Tanah Jawi

 

Gamelan sekaten


SEJARAH- Kacariyos para wali tansah ambudidaya sumiyaring agami Islam ing tanah Jawi, amila lajêng ngwontênakên pêpanggihan (parêpatan para wali) dipun jênêngi Ingkang Sinuhun Kangjêng Sultan Syah Alam Akbar, wontên ing masjid Dêmak.

Mênggah wigatosing parêpatan wau, ngrêmbag kadospundi sagêdipun tumuntên têtiyang Jawi sami purun ngrasuk agami Islam, amargi taksih kathah ingkang dèrèng purun, taksih sami puguh anggèning gondhèli utawi ngantêpi agami Budha, amila para wali lajêng rekadaya ngupados akal ingkang alus, ingkang botên kanyana-nyana, kadospundi rekadayanipun.

Lajêng karêmbag ngantos rame, guyêng sangêt, warni-warni pamanggihipun nanging mêksa dèrèng wontên ingkang marêmakên. Wusana wontên usul ingkang damêl cingakipun para wali, inggih punika usulipun Kangjêng Sunan Kalijaga, wali băngsa Jawi, ingkang amumpuni saliring kawruh, usulipun makatên.

Murih tumuntên kasêmbadaning sêdya, kêdah mawi sarana angwontêni kabudayan Jawi ingkang dipun karêmêni ing têtiyang Jawi. Kaanggêp pusaka Jawi, inggih punika găngsa, angwontêni găngsa dipun pasang ing sacêlakipun masjid, katabuh ingkang sêru sangêt, supados kamirêngan saking katêbihan, langkung-langkung ingkang botên têbih sagêd mirêng cêtha sangêt.

Mêsthi kathah têtiyang ingkang sami mara dhatêng aningali, utawi mirêngakên ungêling găngsa wau. Amargi sampun sawatawis dangu botên sami mirêngakên găngsa ingkang dipun karêmêni sangêt, kaanggêp pusaka Jawi ingkang sakalangkung pinundhi-pundhi.

Lah ing ngriku punika panggenanipun nandukakên daya sarana ingkang sae sangêt. Inggih punika têtiyang ingkang sami dhatêng ningali utawi mirêngakên ungêling găngsa, kenging, nanging kêdah mawi jangji, jangjinipun makatên.

Sapa bae kêna nonton, ugêr gêlêm manjing agama Islam. Mênawi sampun sanggêm, lajêng kaataga sêsuci (wudlu). Yèn sampun wudlu lajêng katuntuna ngucap sahadat kalih, têmbungipun Arab syahadatin. Lah punika sampun têtêp manjing Islam. Makatên usulipun Kangjêng Sunan Kalijaga.

Usul wau lajêng dados rêmbag rame guyêng sangêt, nanging sarêng kagalih-galih panjang pancèn inggih lêrês kêdah makatên. Mila putusanipun, usul punika katampi mufakat kalayan saur pêksi, awit kagalih mikantuki piyambak. Laras sangêt kalihan kawontênanipun, mila bab badhe wontênipun găngsa, pandamêlipun găngsa dalah laguning gêndhing-gêndhingipun sadaya lajêng kabubuhakên Kangjêng Sunan Kalijaga, ingkang sakalangkung dhamang dhatêng bab wau. Parêpatan lajêng bibaran.

Bab usulipun Kangjêng Sunan Kalijaga, kasbut ing nginggil wau, sajatosipun, Kangjêng Sunan Kalijaga èngêt wêcanipun Sang Prabu Brawijaya V, yèn agami Budha dalah kabudayanipun botên sagêd sirna babar pisan, taksih kandêl sangêt.

Jêr sampun rumasuk balung sungsumipun têtiyang Jawi, mila lajêng kagungan usul makatên wau, kajawi èngêt wêcanipun Sinuhun Brawijaya, inggih Kangjêng Sunan Kalijaga piyambak pancèn rêmên dhatêng kabudayan Jawi, kala-kala taksih kaparêng angasta rêbab (ngrêbab) baud dhatêng gêndhing-gêndhèng.

Kacariyos, lajêng iyasa găngsa ingkang badhe kapigunakakên kaangge mulut manahipun têtiyang Jawi supados purun ngrasuk agami Islam. Iyasan găngsa wau rarasipun pelag (pelog).

Sarèhning badhe katabuh sêru sangêt (sakayangipun) supados kamirêngan ing ngakathah, amila pandamêling găngsa dipun kandêli sangêt, lan dipun agêngi wujudipun anglangkungi saking găngsa limrah, cacahipun namung pitung warni, botên mawi rêbab, gambang, gêndèr, suling lan sapanunggilanipun ingkang botên kiyat katabuh sakayangipun.

Jêr namung ngupados swantên ingkang sora sangêt, botên pados matmatan. Kajawi iyasa găngsa inggih lajêng nganggit gêndhingipun. Dipun cariyosakên pambabaripun găngsa sarêng kalihan pambabaring gêndhing.

Dene warni saha cacahipun găngsa saantaranipun, Bonang sapangkon, Kêmpyang sapangkon, Dêmung 2 pangkon, Saron barung 4 pangkon, Saron panêrus 2 pangkon, Bêdhug 1 iji, Gong 2 iji (sarakit). 

Dene gêndhingipun Rambu, ladrangan raras pelog panunggul, sawênèh amastani pelog 5, gêndhing kawitan, inggih punika kêdah kaungêlakên rumiyin piyambak, saha Rangkung, ladrangan raras pelog panunggul, sawênèh amastani pelog gangsal.

Gêndhing ăngka kalih, inggih punika mênawi sampun gêndhing Rambu, kêdah mungêl gêndhing Rangkung wau.

Gêndhing-gêndhing wau mawi dipun purwakani garambyanganing bonang minăngka bêbukaning gêndhing, winastan racikan ( kala samantên sawêg racikan pelog gangsal).

Sabên dhawah pada lingsa mawi dipun sarêngi  barung dêmung, saron barung, saron panêrus, sarta manêmbung (bonang agêng gêmbyanganipun ingkang kangge ngrawit, ugi winastan dhawahan, amargi thuthukanipun andhawahi dhong-dhinging gêndhing). Angsal kalih barungan utawi kalih dhawahan, dipun bêdhugi ngantos dumugi gong, lajêng mirong (badhe minggah), lajêng minggah dados gêndhing.

Racikan punika mênawi dipun căndra, bonang, kadosdene ingkang minăngka imamipun ingkang andonga, dêmung, saron barung sapanunggilanipun, kadosdene ingkang ngamini utawi tadhah amin, makatên candranipun.

Sarèhning găngsa dalasan laguning gêndhing sampun sumadhiya rampung, para wali lajêng parêpatan, ngrêmbag bab kanggenipun găngsa wau. Badhe kasarêngakên pasamuan punapa.

Sasampuning karêmbag rame, putusaning parêpatan, kagêm pasamuan ing wulan Mulud taun Dal, wiwit tanggal kaping 5, sampun wiwit kaungêlakên rintên dalu dumugi garêbêg (bakda) kagêm pahargyan amèngêti saha mulyakakên dintên wiyosan taun Gusti Kangjêng Nabi Mukhamad Rosullullah, ing dintên Sênèn Pon tanggal kaping 12 wulan Robilulawal (Mulud) ing taun Dal. (Utawi ing dintên Isnèn, tanggal 20 ing wulan April, taun Mêsèi 571).

Dumugining perlu ingkang sampun katamtokakên. Găngsa katata wontên ing bangsal pradăngga sacêlakipun masjid. Dene sangajênging găngsa dipun sudhiyani toya suci kaangge wulu, ing tanggal kaping 5 wulan Mulud, wanci ngasar, găngsa wiwit kaungêlakên, swantênipun sora angrêrangin, laguning gêndhing miwah rarasing găngsa, sangêt amiraos.

Sagêd nênarik manah, anjalari kathahipun têtiyang ingkang sami dhatêng ningali, saking sêngsêmipun dhatêng găngsa wau, têmahan sami sanggêm anglampahi malêbêt agami Islam. Lajêng kapurih wulu, yèn sampun wulu lajêng katuntun ngucap syahadatin, wontên ing sangajêngipun găngsa.

Awit saking punika găngsa wau lajêng winastan găngsa syahadatin, kalanturing pakêcapan dados găngsa Sakatèn uga diwastani Suka Ati. 

(sumber literasi serat gamelan)